Co bude dál, Myškine?
autor: archiv divadla
V rámci mezinárodního festivalu Divadelní flora 2003, který pořádalo Moravské divadlo Olomouc, mohli diváci shlédnout představení z dílny ostravského souboru Divadelní společnosti Petra Bezruče. Inscenace Dostojevského Idiota v režii Sergeje Fedotova je skutečnou lahůdkou – pro režiséra příznačná pečlivá a niterná práce s herci je na první pohled znát. Vše je promyšleno do posledního detailu, každá situace vygradovaná s cílem přesně zasáhnout diváka a jeho celkové vnímání hry.
Knížete Lva Nikolajeviče Myškina ztvárnil Josef Kaluža. Jeho Myškin balancuje na hranici dětství a dospělosti, přes svoji naivitu se dokáže dobře vcítit do druhých. Sám se však zaplétá do dalších těžko řešitelných situací. Miluje, nenávidí i soucítí s charismatickou Nastasjou Filipovnou v podání Lucie Žáčkové. Je pro ni ochoten vykonat vše, i když ví, že nebude jejím prvním ani posledním nápadníkem. Temperamentní Nastasja přivádí svým životním stylem i vyzývavým chováním nejen muže k šílenství…
Výkon Lucie Žáčkové v této roli je výborný. podobně si vede v úloze Parfena Semjonoviče Rogožina Norbert Lichý. Těžkopádný Rogožin je trochu nevychovaným „kulakem“ a částečně mužem ze společnosti. Rovněž bezhlavě miluje Nastasju a umí si ji koupit, avšak její lásky se nikdy nedočká.
Protipólem těmto víceméně tragickým postavám je koketní i panovačná Zdena Przebindová jako žena generála Jepančina a zvláště Jan Odl ztělesňující generála ve výslužbě Ivolgina.
Jan Odl je v současné době opravdu ve formě – vzpomeňme jen na jeho Rybářku ve Werichově pohádce O rybáři a jeho ženě nebo skrblíka Arganta ze Scapinových šibalství na scéně Národního divadla moravskoslezského. I v roli Ivolgina se skvěle projevil jeho komediální talent, zvláště pak v dialogu s Nastasjou Filipovnou.
Za zmínku stojí i zcela funkční scéna Adama Pitry, která se obejde bez velkých přestaveb a přece zcela přesně vykresluje prostředí hry – vlak, byt Jepančinových, venkovskou vilu apod. Velmi příjemné je i nasvícení scény. Vkusné historizující kostýmy pak jen dolaďují výsledný efekt.
Divadelní společnost Petra Bezruče Ostrava představuje jeden z našich předních činoherních souborů. Progresivní dramaturgie a hostující významní umělci tuto skutečnost jen potvrzují. Inscenací Dostojevského Idiota v režii Sergeje Fedotova získala Ostrava vývozní představení a pozvánka k hostování souboru na festivalu divadelní flora Olomouc je toho důkazem. Doufejme jen, že nezůstane nedoceněná jako ostatně většina divadelních počinů produkovaných východně od Olomouce.Psáno z představení 3. května 2003 – Olomouc.
TIP!
Časopis 39 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Já, secese - Vítejte na digitální cestě
Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V ...celý článek
Účet: Kdo se jak (ne)vyrovná?
Divadlo Bez zábradlí přináší od 19. září 2024 českou premiéru inscenace ÚČET od francouzského dramatika Clémen ...celý článek
Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí
Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro ...celý článek
Časopis 39 - sekce
HUDBA
Coldplay vydají nové album Moon Music
Skupina Coldplay patří k nejzásadnějším hudebním uskupením posledního desetiletí, mnozí je dokonce považují za celý článek
OPERA/ TANEC
Operní tragédie Otello na jevišti Státní opery
Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film Cesta patřící do zlatého fondu světové kinematografie
Cesta
Dívka a dva chlapci putují nehostinnou australskou divočinou k vlastní dospělosti. Britsko-australský celý článek